varsågod och läs ni som orkar.

jag jobbar som vårdbiträde på ett äldreboende, och har gjort det sen juni det här året. innan det jobbade jag på ica under somrarna, och kunde fortsatt där om jag ville även iår men valde att byta eftersom jag inte kände att det inte var särskild givande och utvecklande för mig att plocka upp varor och sitta i en kassa varje dag. jag menar inte att det är något fel med att jobba där, men det är inget för mig. jag vill hellre jobba med människor, hjälpa dom som behöver hjälp under olika förutsättningar och känna att jag går till ett jobb där uppskattning visas hela tiden, där människor är otroligt tacksamma och, för det mesta, väldigt goa.

det jag gör är att jag tar hand om gamla människor som av olika skäl behöver lite extra omvårdnad och hjälp med vissa saker, en del behöver även hjälp med allt då de är sängliggandes osv. det ingår då att torka lite bajs här och där, byta en blöja hit och dit, men det är en väldigt liten del av mitt arbete. självklart är det inte den roligaste delen, men det är faktiskt inte så farligt som det låter. DETTA har en del, ganska många, och enligt mig omogna, människor fastnat för. jobbar man på ett äldreboende torkar man bajs på gamlingar, that's it. hur fan kan man välja att jobba med att torka bajs på gamla gubbar och tanter? hur fan kan du göra det? det skulle jag aaaaaaldrig göra, fyfan vad äckligt, får jag höra så fort jag nämner att jag jobbar som vårdbiträde. detta gör mig jävligt irriterad. och visst, som jag sa, det är inte min favoritsyssla, men det är inte det jag jobbar med heller. vad hände med delen att ta hand om människor som behöver hjälp? vad hände med delen att ta hand om en människa som lika gärna kan vara din farfar eller farmor? vad hände med delen att sitta och prata med gulliga tanter och roliga gubbar? delen att sitta och spela fia med knuff? delen att gå på promenader ute i solen? vad hände med delen att förgylla någon annans dag genom att bara sätta sig ner och prata i tio minuter? delen att få en människa som ofta är grinig och sur att skratta? att kunna göra en människa lycklig för stunden genom att bara ta en liten promenad och sätta sig och fika och prata? VAD hände med dom delarna? för mig handlar mitt jobb om att hjälpa andra, och få dom att må bra, inte att torka bajs.
nu menar inte jag att jag kommer jobba inom äldreomsorgen föralltid, men jag hoppas ni förstår min poäng.

så ni som aldrig jobbat inom äldreomsorgen, säg ingenting om det förrän ni testat på det själva. det är lite mer än bara bajs.

Kommentarer
Postat av: lilliz

väldigt fint inlägg tycker jag! bra linnea, det handlar ju faktiskt inte bara om bajs.

2010-10-07 @ 01:11:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0